In een straal van 15 km komt optekening graag langs om de situatie te plaatse te bekijken. Dit geheel vrijblijvend met als doel een correcte offerte aan te bieden. 

Een greep uit de aangeboden diensten:

  • Opstellen asbestinventarisattest bij overdracht onroerend goed (verkoop of schenking) en gemeenschappelijke delen.

  • Opstellen asbestinventarisattest zonder overdacht onroerend goed (vrijwillig)

  • Niet destructieve asbestopsporing / monstername buiten het attestkader. Labuitslag binnen 24 u !

  • Actualisatie bestaand asbestinventarisattest.

Werkwijze van optekening om een abestattest te bekomen

1. Neem vrijfblijvend contact voor een offerte.

2. Een vragenlijst wordt opgezonden om een correcte prijs te maken.

3. Bij akkoord van de offerte wordt het opdrachtformulier doorgezonden en een afspraak voor het plaatsbezoek ingepland.

4. Via de aangeleverde gegevens start het vooronderzoek .

5. Het plaatsbezoek start volgens het inspectieprotocool. Er wordt audiovisueel naar asbestverdachte toepassingen gezocht.

6. Mogelijk is staalname nodig om een correcte conclusie te bieden. Dit wordt eerst besproken, weigering tot staalname is mogelijk. Weet wel dat bij weigering de toepassing automatisch asbestverdacht is.

7. Staalnames worden veilig en esthetisch uitgevoerd. Alle airco -, ventilatie -en verwarmingssystemen dienen uitgeschakeld te worden. Alle ramen dienen gesloten te worden. Enkel de deskundige mag aanwezig zijn in de ruimte of tijdens de staalname, dit om mogelijke asbestbesmetting te voorkomen.

8. Er worden foto's genomen met respect voor de wet op privacy.

9. Het plaatsbezoek zit erop, hartelijk dank voor de samenwerking!

10. Dezelfde dag van het plaatsbezoek wordt de definitieve factuur doorgemaild. Indien gewenst kan dit ook via de post.

11. De eventuele stalen worden opgestuurd naar het labo.

12. Na ontvangst van betaling en laboresultaten wordt alle informatie ingevoerd in de database van OVAM.

13. Het attest wordt gefinaliseerd. Het asbestattest wordt per mail bezorgd. Dit kan ook per post met een kleine meerkost.

14. Naservice, zijn er nog vragen stel ze gerust.

15. Ben je van plan om de asbestbevattende materialen te laten verwijderen? Na verwijdering is actualisatie van het attest aangewezen. Deze actualisatie verzorgt optekening graag aan een voordeel tarief wegens de voorgaande samenwerking.

Wat is een asbestattest?

Een asbestattest is een document dat aangeeft of een bepaalde woning of een bepaald gebouw asbest bevat. Zo’n document wordt door een gecertificeerd asbestdeskundige opgesteld en bevat een rapport over de aanwezige materialen die asbest bevatten, alsook de hoeveelheid, de locatie en de toestand ervan. Aan de hand van zo’n attest weten jij en de toekomstige kopers van je huis precies hoeveel asbest jouw woning bevat en welke maatregelen er getroffen moeten worden om het gebouw asbestvrij te krijgen..

 

Het belang van staalname en labo analyse.

Staalname met bijhorende labo analyse is de enige manier om effectief te weten als een materiaal asbest bevat. Asbestdeskundigen herkennen asbestverdachte toepassingen, maar met het blote oog is asbest niet waarneembaar. De kleine meerkost voor staalname verdient zichzelf terug.

Hoelang duurt een plaatsbezoek?

Dit is afhankelijk van de grootte van het project en het aantal aanwezige asbestverdachte toepassingen. Bv. een open bebouwing met bijgebouw, totale vloeroppervlakte 370 m² gemiddeld 3 uur.

Wat is het doel van een asbestattest?

Voor de eigenaar/verkoper en koper
• Gebouweigenaars en gebruikers (huurders) beschermen
• Informeren over aanwezigheid van asbest en mogelijke risico’s
• Selectieve verwijdering van asbesthoudend materiaal mogelijk maken
• Vermijden van verborgen gebreken bij overdracht (verkoop, vruchtgebruik, …)
• Basis voor beheersprogramma in het kader van Codex Welzijn op het werk
• Basis voor destructieve asbestinventaris in het kader van werken of sloop

Voor de overheid
• Duidelijk beeld krijgen van het aanwezige asbestpassief in Vlaanderen
• Voortgang asbest afbouw opvolgen via databank OVAM
• Wetgeving aanpassen waar nodig
• Specifieke doelgroepen of categorieën ondersteunen
• Nuttige info voor brandweer en omgevingsdiensten verzamelen

Waar zit asbest in mijn woning? Pdf
PDF – 172,1 KB 29 downloads
Asbestattest: ontdek of uw woning asbestveilig is! Pdf
PDF – 1,4 MB 29 downloads

Het is ook mogelijk om een asbestonderzoek uit te voeren zonder het opmaken van een attest!

Heeft u iets verdachts gezien? Neem contact op voor zekerheid! 

Richtprijzen opmaak asbestattest incl. 21 % BTW, excl. verplaatsingskosten (gratis in straal van 15 km).

Staalnames niet inbegrepen. Per staalname + labo analyse: € 35, incl. 21 % BTW. Vanaf 5 stalen € 30.

TYPE Opp.<^50 m² Opp. 50^75 m² Opp. 75-100 m²
Garage: vrijstaand. € 190 € 210 € 230
Garagebox: niet vrijstaand. € 170 € 190 € 210
Studio. € 230 € 250 € 270
TYPE Opp. <^75 m² Opp. 75-125 m² Opp. 125-175 m² Opp. 125-175 m² Opp. 175-150 m²
Appartement. € 340 € 360 € 380 € 400 € 420
TYPE Opp. <^125 m² Opp. 125-175 m² Opp. 175-225 m² Opp. 225-275 m² Opp. 275-325 m²
Rijwoning. € 370 € 390 € 410 € 430 € 450
TYPE Opp. <^150m² Opp. 150-225 m² Opp. 225-300 m² Opp. 300-400 m² Opp. 400-500m²
H.O.B € 390 € 410 € 430 € 450 € 470
TYPE Opp. <^175 m² Opp. 175-275 m² Opp. 275-400 m² Opp. 400-550 m² Opp. 550-750m²
Bungalow € 420 € 440 € 460 € 480 € 500
TYPE Opp. <^175 m² Opp. 175-275 m² Opp. 275-400 m² Opp. 400-550 m² Opp. 550-750 m²
Open bebouwing. € 460 € 480 € 500 € 520 € 540
TYPE Prijs
Commercieel/andere, … Neem contact op voor een vrijblijvende offerte.
Gemene delen. Neem contact op voor een vrijblijvende offerte.

Opp.= de som van de bruto bruikbare vloeroppervlaktes van alle verdiepingen en eventuele bijgebouwen (ook kelder en/of zolder).

Commerciële korting is mogelijk bij langdurige samenwerking of in combinatie met andere door optekening aangeboden diensten.

Neem vrijblijvend contact op om dit te bespreken, info@optekening.be.